Ons jaarverslag 2020

In het jaarverslag van 2020 blikken we terug op het werk van PBI NL en de invloed dat de corona-pandemie dit jaar heeft gehad. Lockdowns en andere restrictieve maatregelen maakten het voor iedereen nog lastiger dan normaal om mensenrechtenschendingen aan te kaarten en de ruimte voor vrede te vergroten.

Desalniettemin mogen we vanuit PBI best een beetje trots zijn op onze flexibiliteit tijdens de pandemie. Zo hebben de projectlanden enorme sprongen gemaakt op het gebied van online begeleiding van mensenrechtenverdedigers. En PBI is dit jaar zelfs gegroeid! Begin 2020 zijn we namelijk begonnen met een nieuw begeleidingsproject in Costa Rica, gericht op Nicaraguaanse mensenrechtenverdedigers in ballingschap. Vanuit PBI Nederland hebben we onze bijdrage geleverd aan maar liefst vijf online speakertours en tal van online evenementen, zoals webinars en filmscreenings. Verder hebben we ondanks alles alsnog twee mensenrechtenverdedigers in Utrecht kunnen verwelkomen in het kader van het Shelter City-programma.

We willen iedereen die in 2020 met PBI heeft samengewerkt enorm bedanken voor haar of zijn tijd, energie, enthousiasme, moed en vastberaden solidariteit om samen met de verdedigers te zijn die in gevaar zijn.

Jaarverslag PBI – NL 2020